Image Alt

PREŠPORSKÁ LUTNA A GITARA

16. augusta 2020 17:00 - 19:00

Zuzana Meleková, renesančná lutna, Jakub Mitrík, baroková lutna, Karol Samuelčík, gitara

 

Hans Neusidler (c. 1508/9 – 1563)

 

Ein seer guter Organistischer Preambel*                                 

Ach Gott wem soll ichs klagen / das heimlich leiden mein. W. Gräfinger *

Die folget ein welscher tantz Wascha mesa *

Der hupff auff  *                      

                      

Fons perte (Claudin de Sermisy: Vous perdez temps) **

Der petler tantz **

Der hupff auff zum petler tantz  **                   

 

Du Fiensela (Claudin de Sermisy: Dont vient cela) **

Ein ser guter hofftantz mit durch straiché *

hupff auff  *    

 

                        * Ein newgeordent künstlich Lautenbuch (1536)

** Das Erst Buch (1544)

 

Paul Durant (1712 – 1764/65)

Ragazada D – dur  – Allemande – Scherzo – Menuet – Polonaise

Dolmetsch Bibliothek II B 2 Haslemere

 

Duetto à liuto obligato con violino g – moll

Divertimento – Allegro – Menuet

Brüssel, Bibliothek Albert I, MS II 4086 Fasz VIII + XII

 

Kaspar Joseph Mertz (1806 – 1856)

Elegie

Lied ohne Worte (z Bardenklänge, op.13)

Fantaisie Hongroise, op. 65/1

 

Najdôležitejšími brnkacími nástrojmi novodobej histórie hudby sú bezpochyby lutna a gitara. Oba sa vyvíjali od čias renesancie, prechádzali mnohými vývinovými štádiami, obmenami a neraz významne obohacovali hudobnú literatúru európskeho priestoru. Kým lutne sa darilo prevažne v období renesancie, baroka a galantného štýlu, gitara zažívala rozkvet v baroku a prvej polovici 19. storočia. Je pozoruhodné, že Prešporok „vychoval Európe“ troch pozoruhodných hudobníkov brnkacích nástrojov, ktorí patria ku kľúčovým osobnostiam lutnovej i gitarovej hry svojej doby – renesančného lutnistu Hansa Neusidlera, barokového lutnistu Paula Duranta a rano-romantického gitaristu Kaspara Mertza…

ALBRECHT FORUM, o.z. Na vŕšku 1 811 01 Bratislava info@albrechtforum.eu +421 908 709 895, +421 905 871 868