Zuzana Meleková, renesančná lutna, Jakub Mitrík, baroková lutna, Karol Samuelčík, gitara
Hans Neusidler (c. 1508/9 – 1563)
Ein seer guter Organistischer Preambel*
Ach Gott wem soll ichs klagen / das heimlich leiden mein. W. Gräfinger *
Die folget ein welscher tantz Wascha mesa *
Der hupff auff *
Fons perte (Claudin de Sermisy: Vous perdez temps) **
Der petler tantz **
Der hupff auff zum petler tantz **
Du Fiensela (Claudin de Sermisy: Dont vient cela) **
Ein ser guter hofftantz mit durch straiché *
hupff auff *
* Ein newgeordent künstlich Lautenbuch (1536)
** Das Erst Buch (1544)
Paul Durant (1712 – 1764/65)
Ragazada D – dur – Allemande – Scherzo – Menuet – Polonaise
Dolmetsch Bibliothek II B 2 Haslemere
Duetto à liuto obligato con violino g – moll
Divertimento – Allegro – Menuet
Brüssel, Bibliothek Albert I, MS II 4086 Fasz VIII + XII
Kaspar Joseph Mertz (1806 – 1856)
Elegie
Lied ohne Worte (z Bardenklänge, op.13)
Fantaisie Hongroise, op. 65/1
Najdôležitejšími brnkacími nástrojmi novodobej histórie hudby sú bezpochyby lutna a gitara. Oba sa vyvíjali od čias renesancie, prechádzali mnohými vývinovými štádiami, obmenami a neraz významne obohacovali hudobnú literatúru európskeho priestoru. Kým lutne sa darilo prevažne v období renesancie, baroka a galantného štýlu, gitara zažívala rozkvet v baroku a prvej polovici 19. storočia. Je pozoruhodné, že Prešporok „vychoval Európe“ troch pozoruhodných hudobníkov brnkacích nástrojov, ktorí patria ku kľúčovým osobnostiam lutnovej i gitarovej hry svojej doby – renesančného lutnistu Hansa Neusidlera, barokového lutnistu Paula Duranta a rano-romantického gitaristu Kaspara Mertza…